powrot-do-szkoly-blog

POWRÓT DO SZKOŁY – PORADY DLA RODZICÓW

Porada 1: Ustal z dzieckiem zasady odpowiedniego chodzenia spać.

Porada 2: Wprowadź do diety dziecka produkty, które wspomogą koncentrację i pracę mózgu.

Porada 3: Upewnij się, Że dziecko czuje się komfortowo komunikując się z Tobą.

Porada 4: Stale szukaj rozwiązań, dzięki którym pomożesz dziecku zwiększyć jego pewność siebie.

 

Wakacje dobiegają końca. Jest to też wzbudzenie poczucia lęku i zdenerwowania związanego z powrotem do szkoły. Twoje dziecko może doznać negatywnych objawów fizycznych związanych z lękiem i powrotem do szkoły np. bóle brzucha czy problemy ze spaniem. Powoduje je stres związany z zawieraniem nowych znajomości, poznawaniem nauczycieli, lękiem przed przemocą ze strony otoczenia, presją uzyskiwania dobrych ocen i zmartwienia o bycie niepopularnym. W związku z powyższym chcę napisać i uspokoić, że najważniejsze dla rodziców jest, aby pamiętali, że zarówno fizyczne jak i emocjonalne odczucia są bardzo powszechne. Nawet najlepiej przystosowane dzieci będą odczuwały mniejszą lub większą presję spowodowaną powrotem lub pójściem do szkoły.

W tym momencie pojawia się pytanie: Co rodzice mogą zrobić, aby pomóc dzieciom w radzeniu sobie ze stresującymi sytuacjami i odczuciami związanymi z powrotem do roku szkolnego? W tym artykule chcę udzielić Państwu kilku wskazówek, które przetestowałam wspólne z rodzicami w przeszłości, a które wciąż uważam za bardzo pomocne.

Każdej nocy dzieci potrzebują od dziewięciu do dwunastu godzin głębokiej fazy REM snu. Dzieci, które śpią krócej niż należy, a przez to nie wysypiają się odpowiednio wydają się wycieńczone i w złym humorze. Mają większe problemy z koncentracją w klasie, nie wspominając, że stają się bardziej wrażliwe na szkolne spory i problemy Sen przyczynia się również do rozwoju silnego układu immunologicznego. Możesz pomóc dziecku zaczynać każdy dzień w szkole energiczniej i pozytywniej. Wystarczy zapewnić mu odpowiednią ilość snu każdej nocy.

 

Porada 1: Oto jak ustalić zasady odpowiedniego chodzenia spać:

1. Ustal porę chodzenia spać oraz wstawania w dni powszednie. Upewnij się, że ten
czas będzie stałymi godzinami i nie będzie ulegał zmianom.
2. Ustal konkretne zasady na jedną godzinę przed snem. Dzięki kilku podstawowym zasadom do przestrzegania, zauważysz lepsze nawyki snu:

-Ostatni posiłek nie później niż do jednej godziny przed snem (jeśli dziecko spożywa posiłek tuż przed snem, są szanse, że nie będzie chciało zasnąć od razu; jeśli przed pójściem spać dziecko jest głodne, wtedy może wypić ciepłą szklankę mleka lub zjeść
jakiś owoc).

-Aktywność fizyczna, nie później niż na jedną godzinę przed snem (dzieci potrzebują odpowiedniego czasu aby odpocząć i pozwolić sercu uspokoić się)

-Intensywne gry i zabawy „stymulujące” nie później niż na jedną godzinę przed snem (obejmuje to gry wideo i komputery; obie czynności mogą być bardzo wciągające i utrzymać umysł dziecka w nadmiernym pobudzeniu nawet po zakończonej rozrywce).

3. Ustalenie 20 – 30 minutowego wieczornego „wyciszającego” rytuału zasypiania (procedura powinna obejmować kąpiel, ubranie w piżamy, czytanie i inne relaksujące czynności; nie zaleca się oglądania telewizji przed snem, ponieważ może to wpływać na zdolność dziecka do zasypiania.

Porada 2: WprowadĨ do diety dziecka produkty, które wspomogą koncentrację i pracę mózgu.

Nie wszystkie diety są na odchudzanie. Nawet dzieci, które mają duże predyspozycje sportowe są podatne na skutki złych nawyków żywieniowych, w tym: zmęczenie, niepokój, brak koncentracji i wahania nastroju. Możesz pomóc dziecku poczuć się lepiej każdego dnia w szkole, poprzez zmianę diety i pozbycie się szkodliwych przekąsek.

Oto kilka wskazówek zdrowego odżywiania:

1. Pozbądź się niezdrowej żywności.

-Otwórz lodówkę i pozbądź się żywności, o której wiesz, że jest niezdrowa dla dzieci (napoje gazowane, przekąski, które są bogate w cukier oraz te bogate w tłuszcz).

2. Stwórz nowe menu.

-Usiądź z dzieckiem i razem stwórzcie śniadanie, obiad oraz podwieczorkowe menu . Utwórz co najmniej pięć różnych, zdrowych posiłków: na śniadanie, obiad i czas przekąsek. Pozwól dzieciom wybrać to, co chcą jeść każdego dnia. Jeśli będą mogły uczestniczyć i decydować w ustalaniu / przyrządzaniu posiłków będą bardziej wewnętrznie zmotywowane, aby przestrzegać diety. Możesz stworzyć zabawę projektując menu ich posiłków, potem kazać iść do sklepu, aby pomogły wybrać wszystkie składniki. Jeśli zmagasz się z tym, jak stworzyć właściwą dietę, poczytaj na ten temat w Internecie lub porozmawiaj z licencjonowanym dietetykiem, który może pomóc zrobić listę
zdrowej żywności dla serca i pracy mózgu

3. Daj przykład.

-Jeśli dzieci widzą , że zjadasz niezdrową żywność jest to nieadekwatne do tego co mówisz. Dzieci są inteligentne, będą walczyć o swoje prawa, jeśli sam dasz przykład sprzeczny z przekonaniami, które zaszczepiasz dziecku. Dobrą stroną jest to, że również dla Ciebie jest to świetny sposób na utrzymanie zdrowego stylu życia 🙂

Porada 3: Upewnij się, że dziecko czuje się komfortowo komunikując się z Tobą.

Komunikacja ma kluczowe znaczenie, jeśli chodzi o wszystkie wyzwania Twojego dziecka , którym musi stawić czoła każdego dnia w szkole. Ważne jest dla dzieci, aby czuły się bezpiecznie i komfortowo, gdy mówią o przemocy, lękach i niepokojach.

Oto kilka ważnych wskazówek, dzięki którym pomożesz dziecku czuć się
komfortowo i pewnie w komunikacji z Tobą i otoczeniem:

1. Nie ignoruj obaw Twojego dziecka lub obciąĪeń!

-Jest to istotny błąd, który popełnia wielu rodziców. W większości przypadków dzieje się to nieświadomie. Czasami rodzice zmagają się ze swoimi obowiązkami, nie rozumieją sytuacji przedstawianej przez ich dziecko i uważają ją za mało istotną. Pamiętaj jednak: Wszystko co mówi do Ciebie dziecko jest dla niego ważne.

2. Utrzymuj z dzieckiem otwarty dialog np. pytając „Jak minął dzień?”.

-Zdarza się, że dzieci nie pokazują objawów lęku i niepokoju, bo po prostu nie chcą przeszkadzać. Zadając pytanie, jak minął im dzień – i jeśli jest coś, o czym chcą opowiedzieć -pokazujesz, że się martwisz.

3. Staraj się okazywać zrozumienie dla niepokojów i napięć w Īyciu dziecka.

-Przykładowo: W pewnym momencie życia każdy z nas był w jakiś sposób prześladowany. Jeżeli stres dziecka jest związany z zastraszaniem, podziel się swoimi doświadczeniami, gdy sam byłeś zastraszany. Niech dziecko czuje, że zdajesz sobie sprawę z tego, co one przeżywają. Następnie podaj proste rozwiązania, dzięki którym będą mogły poradzić sobie z wyzwaniem lub problemem.

Porada 4: Stale szukaj rozwiązań, dzięki którym pomożesz dziecku zwiększyć jego pewność siebie.

Najlepsze, w co można wyposażyć swoje dziecko jest pewność siebie. Nie ma absolutnie nic co mogłoby ją zastąpić. Powtórzę to, gdyż jest to bardzo ważne: Nie ma absolutnie niczego co zastąpi pewność siebie! Pewne siebie dzieci na co dzień napotykają na wyzwania z pozytywnym podejściem. Mają zwykle lepsze oceny, więcej przyjaciół i mniej stresu.

Oto kilka wskazówek dla zwiększenia w dziecku pewności siebie:

1. Pomóż im znaleź

2. swoje wewnętrzne talenty. Każdy ma wewnętrzną pasję lub zdolność, w której mogą się zagłębić. Obejmuje to sport, muzykę, czytanie, pisanie, sztukę, itp. Zapytaj ich, co jest ich ulubionym hobby lub zainteresowaniem, a następnie znajdź sposób, aby pomóc im realizować ich pasję. Nie ignoruj ich próśb o grę na pianinie, lub uprawianie nowy sportu. Pamiętaj, że jeśli już odnajdą swoją pasję dopilnuj, aby za nią podążały.

3. Znajdź pozytywne wzorce. Trenerzy, opiekunowie i opiekunki mogą mieć pozytywny wpływ na życie dziecka. W rzeczywistości, większość dzieci będzie słuchało i otwierało się na ich wzorce bardziej, niż na Twoje, ponieważ będą czuły między sobą szczególną więź. To nie jest złe! Pomyśl o wyjątkowych ludziach,
którym ufasz. Założę się, że masz znajomych oprócz swoich rodziców, którzy pomogli ukształtować Twoje życie. Nie bój się przeciąć pępowiny. Niech Twoje dzieci szukają inspiracji także u innych ludzi, których warto naśladować.

4. Codziennie przypominaj dzieciom jak bardzo są wyjątkowe. Pamiętaj, że zaufanie zaczyna się w domu. Chwal ich wysiłki i osiągnięcia, zarówno te duże jak i te małe.

Wróć do momentu kiedy sam byłeś dzieckiem i pomyśl, w jaki sposób sam byłeś wychowywany. Co byś zrobił inaczej niż rodzice ? Co zrobiłbyś tak samo? Życie jest tajemnicą i przygodą. Zarówno dobre i złe doświadczenia są częścią życia. Pomagają zrozumieć swoje dzieci trochę lepiej. Zachowaj ten artykuł dla siebie i czytaj, gdy poczujesz, że potrzebujesz trochę zwiększyć swoje rodzicielstwo. Mam nadzieję, że pewnego dnia podzielisz się tymi poradami z dzieckiem, gdy będzie wchodziło w dorosłe życie i samo stanie się rodzicem.

Autor: Melody Shuman
Tłum. Monika Rękawek

25-pytan-blog

25 pytań, które każde dziecko chce usłyszeć po powrocie ze szkoły zamiast: „Jak było w szkole?”

 

ninja1. Jaka fajnego / najlepszego zdarzyło się dzisiaj w szkole? (Co niefajnego /
najgorszego zdarzyło się dzisiaj w szkole?)

2. Opowiedz mi o czymś, co rozśmieszyło Cię dzisiaj w szkole?

3. Jeśli mógłbyś wybrać, z kim chciałbyś siedzieć w ławce? (Z chciałbyś nie siedzieć?)

4. Gdzie jest najfajniejsze miejsce w szkole?

5. Jakie było najdziwniejsze słowo jakie dzisiaj usłyszałeś? (Lub coś dziwnego, co dzisiaj słyszałeś?)

6. Gdybym zadzwonił do Twojego nauczyciela, co powiedziałby mi o Tobie?

7. W jaki sposób pomogłeś dzisiaj komuś?

8. W jaki sposób ktoś pomógł dzisiaj Tobie?

9. Powiedz jedną rzecz jakiej się dzisiaj nauczyłeś? 10.Kiedy byłeś najradośniejszy dzisiaj?

11. Kiedy najbardziej się nudziłeś?

12. Gdyby ufo przyleciało do klasy i chciało kogoś porwać, kogo byś wskazał?

13. Z kim chciałbyś pobawić się na przerwie z kim jeszcze się nie bawiłeś? 14.Co dobrego Ci się dzisiaj przydarzyło?

15. Jakiego słowa nauczyciel używał dzisiaj najczęściej?

16. Jak myślisz, do czego powinieneś się bardziej przykładać? 17.Jak myślisz, do czego nie musisz się tak bardzo przykładać? 18.Dla kogo z klasy mógłbyś być milszy?

19. Gdzie na przerwie bawiłeś się najwięcej?

20. Kto jest najzabawniejszą osobą w klasie i dlaczego?

21. Co z obiadu najbardziej Ci smakowało? 22.Gdybyś był nauczycielem, co zrobiłbyś jutro?

23. Czy jest ktoś w klasie, kto potrzebuje dłuższej przerwy?

24. Gdybyś mógł zamienić się miejscami z kimś w klasie, kto to by był?

25. Opowiedz kiedy i do czego używałeś dzisiaj ołówka?

dlaczego-pouczanie-na-treningu-wypływa-niekorzystnie-na-postępy-dzieci

Dlaczego pouczanie podczas treningu wpływa niekorzystnie na postępy dzieci?

Jako rodzice pragniemy dla naszych dzieci wszystkiego co najlepsze. Ponadto chcemy, aby nasze dzieci dawały z siebie wszystko w czasie dodatkowych zajęć sportowych. Problem w tym, że czasem łapiemy się na własnym pragnieniu, aby widzieć dzieci świetnie wykonujące ćwiczenia i… mówimy w nieodpowiednim momencie. Chcę przez to powiedzieć, że zebrałam kilka szczegółów na temat roli jaką odgrywa pouczanie dzieci podczas treningu w związku z ich emocjonalnym rozwojem.

(Proszę zwrócić uwagę, że odnosi się to do tego konkretnego artykułu. Skupiam się na rodzicach dzieci, które trenują Sztuki Walki, ponieważ jest to środowisko, w którym jestem ekspertem. Jednak, informacje zawarte w artykule mogą być związane również z innymi sportami i aktywnościami.)

Dla początkujących: Mózg Twojego dziecka jest już zajęty wieloma myślami, takimi jak:

  • Jakiej techniki powinienem użyć?
  • Jakiej techniki zamierza użyć mój przeciwnik?
  • Co jeśli zostanę trafiony?
  • Co właśnie powiedział mój instruktor?
  • Co mój kolega właśnie powiedział?
  • Co mój rodzic właśnie powiedział?
  • Czy to inny rodzic do mnie mówił?
  • Jeszcze raz, jakie są zasady związane z uderzeniem w głowę?
  • Co jeśli nie trafię?
  • Jaka jest punktacja?
  • Ile czasu mi zostało?

Wyobraź sobie jak wiele jest do przeanalizowania, więc kiedy krzyczysz do dziecka, szanse na jego zwycięstwo uciekają z zasięgu ręki.

Co dzieje się w umyśle dziecka podczas prostych zajęć, na których ćwiczy „kata”?

  • Jaki jest następny ruch?
  • To moja lewa dłoń, prawa? Lewa stopa, prawa?
  • Co właśnie powiedział mój instruktor?
  • Co właśnie powiedział mój rodzic?
  • Co pomyślą moi koledzy jeśli się pomylę?
  • Co pomyśli mój instruktor jeśli się pomylę?
  • Co moi rodzice pomyślą jeśli się pomylę?
  • Ile ruchów mi jeszcze zostało?

skillzPonownie chcę zwrócić uwagę na to jak wiele czynności wykonują neurony Twojego dziecka. Pouczanie podczas treningu, nieważne czy jest pozytywne czy negatywne, destabilizuje emocjonalną równowagę dziecka.

Nie zapominajmy również, że pouczanie rozprasza innych obecnych na treningu ludzi:

  • uczniów
  • rodziców
  • instruktorów

Dlatego, mimo Twoich najlepszych intencji pouczania podczas treningu, przedstawiam bardziej efektywne opcje:

  • Daj swojemu dziecku wskazówki i dodaj mu odwagi przed treningiem lub zawodami.
  • Zachowuj ciszę do momentu, w którym Twoje dziecko spojrzy na Ciebie z prośbą o radę lub wsparcie.
  • Przekaż dziecku konstruktywne informacje zwrotne po treningu lub zawodach.

Mam nadzieję, że ten artykuł rzuci trochę światła na to czym skutkuje pouczanie podczas treningu i skłoni Cię do podjęcia bardziej konstruktywnych kroków w związku z dokonaniami Twojego dziecka na zajęciach dodatkowych.

Celem jest wspieranie rozwoju w atmosferze zabawy. To wspaniałe wspomnienia, które będą z dzieckiem do końca życia!

Autor: Melody Shuman

Tłum.: Monika Rękawek

Co możesz zrobić, jeśli Twoje dziecko nie chce iść na zajęcia?

Dzieci nie są z natury zmotywowane do robienia tego, co dla nich planujemy. Jeśli myślenie dziecka nie jest dość uporządkowane, przekonanie go do pójścia nawet na najfajniejsze i najzabawniejsze zajęcia będzie dla nas trudną przeprawą. Poniżej przedstawiam kilka wskazówek jak obejść brak motywacji dziecka, kiedy próbujesz je zachęcić do wyjścia na zajęcia. Read more

Dyscyplina vs. Kara

Dobre zachowanie jest procesem nauczania, a każde dziecko musi nabyć tę umiejętność. To my wskazujemy mu ku temu drogę. Dzieci zazwyczaj zachowują się zgodnie ze swoimi emocjami i impulsami. Jednak bycie rodzicem także jest procesem nauczania, w którym to my polegamy na własnych emocjach i impulsach, żeby uczyć dziecko. Dlatego często uciekamy się do karania kiedy dziecko źle się zachowuje, a tym samym tracimy istotną okazję do uczenia go. W związku z tym zamierzam przełamać myślenie o tym jak uczyć dobrego zachowania. Za pomocą dyscypliny, czy kary? Read more

Melody Shuman i nowy model nauczania

Melody ShumanMelody Shuman przez wiele lat trenowała teakwondo i osiągała w tej sztuce walki sukcesy rangi mistrzowskiej. Obecnie mieszka i pracuje w St. Petersburgu na Florydzie. Od zawsze pasjonuje ją pomoc dzieciom w byciu lepszą wersją samych siebie. Dzięki temu, że sama jest Mamą, wie co znaczy chcieć dla dziecka wszystkiego co najlepsze. Przez dwie dekady prowadziła badania nad dziećmi i ich rozwojem poprzez treningi Sztuk Walki. Była ciekawa w jaki sposób dzieci uczą się na różnych etapach rozwoju zarówno fizycznego, emocjonalnego oraz społecznego. W ten sposób powstał program SKILLZ.

Read more

Wskazówki dotyczące radzenia sobie z przemocą w szkole.

Jednym z największych zmartwień rodziców jest przemoc w szkole, która dotyka ich dzieci. Co piąte dziecko doświadcza przemocy w szkole. Dzieci starają się unikać chodzenia do szkoły ze względu na strach przed atakiem lub wyśmianiem przez agresora. Dobre wieści są takie, że niepokojące statystyki mogą być ograniczone przez odpowiednią edukację. Jako wychowawca, który pracuje z setkami dzieci nad antyprzemocowymi strategiami, odkryłam, że najważniejszą umiejętnością jakie powinno mieć dziecko, gdy ma do czynienia z agresorem, jest pewność siebie. Nie ma znaczenia, czego starasz się nauczyć dziecko, nie będzie to efektywne bez pewności siebie, bez której nie będzie mogło użyć wiedzy do działania. Zazwyczaj dzieci, które padają ofiarą agresora są celami, ponieważ brakuje im pewności siebie i odwagi, żeby mu się przeciwstawić. Dlatego bardzo ważne jest, aby zaszczepić w dziecku pewność siebie, aby mogło efektywnie radzić sobie z zastraszaniem i wyśmiewaniem. Read more